naturfagsenteret.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss:
Naturfag 3/08:
Argumentasjon
Hovedtema: Argumentasjon
Dette nummeret av Naturfag er viet argumentasjon i naturfaglig sammenheng. Undersøkelser har vist at norske elever er rimelig gode til å gjengi fakta, men ikke så gode når det gjelder å argumentere for standpunkter og bruke naturfaglig kunnskap i argumentasjoner.
Innhold
- Portrettet: Stein Dankert Kolstø
- Hvorfor argumentasjon i naturfag?
- Hvordan tilrettelegge for argumentasjon i undervisningen?
- Skriving av eksperimentrapporter som opplæring i argumentering
- Argumentasjon i grubletegninger
- Aktiviteter som fremmer diskusjon og argumentasjon i små grupper
- Rollespill og argumentasjon
- Rollespillsdebatter og vitenprogrammer
- Hvordan kan læreren håndtere debatter?
- Diskusjoner i naturfag
- Hvordan kan vi argumentere for et standbunkt?
- Gi din stemme for naturfaget i skolen – en retorisk hyllest til naturfaglig opplysning
- Informasjonssøk og kildevurdering
- Netvibes på 1-2-3
- Diigo på 1-2-3
- Argumentasjon og vurdering på ungdomstrinnet
- Ta ballen, ikke mannen!
- Å argumentere for egen sikkerhet
- Vitenskapsteori - noe for skolens naturfag?
- 10,8 millioner til geofag i skolen
- Ny versjon av viten.no
- Olje - nytt program på viten.no
- Regnmakerskolen med Energikamp i skolegården
- Levende læring
- Framtidsskipet Gaia i Sandefjord
- Astrovake - en naturfagnatt!
- Sustain.no - internasjonalt skolesamarbeid og CO2 på skoleveien
- Fysikken i fokus - Skolepakke
- Norge: En skred-nasjon med forbedringsmuligheter
Du finner alle artiklene i pdf-versjonen.
Naturfag 3/08:
Argumentasjon
Utgiver: Naturfagsenteret
Språk: Bokmål
Utgivelsesår: 2008
Omfang: 90