naturfagsenteret.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss:
Til skoleleder – handlingsplan
Vi anbefaler at skoler/skoleeier utvikler en handlingsplan for elever med stort læringspotensial.
I figuren under har vi de viktigste elementene i en handlingsplan for elever med stort læringspotensial.
Rammefaktorer og noen råd:
- Rektor er ansvarlig for strategien på dette området
- Finn fram til engasjerte medarbeidere for å utvikle en handlingsplan
- Lag en oversikt over eksisterende ressurser og tiltak
- Ikke gap for høyt i begynnelsen: Start med en eller to strategier
- Prøv ut disse strategiene og vær villig til å endre og utvide
Skolens ledelse bør:
- Søke støtte til lærerne i eksterne ressurser (PPT, digitale hjelpemidler utviklet for elevgruppen, Naturfagsenteret, Matematikksenteret, Utdanningsdirektoratet)
- Gi involverte lærere muligheter for faglig utvikling
- Gi involverte lærere tilstrekkelig planleggingstid
- Sørge for av alle fagområder (eventuelt trinn) har en lærer som ansvarlig for å planlegge de faglige utfordringene
Eksempel på mål for skolens arbeid:
Vår skole vil skape et læringsmiljø som skal motivere alle elever til å utvikle sitt potensial, inkludert de som viser stort læringspotensial innenfor naturfagene/realfagene.
Hvordan skal skolen identifisere elever med stort læringspotensial?
Hvem er disse elevene? Her er et forslag til valg av definisjon:
Elever med stort læringspotensial er elever som oppnår eller som har potensial til å oppnå gode resultater, på et nivå betydelig utover resten av sine jevnaldrende i vår skole.
For å finne fram til elever med stort potensial innenfor et bestemt område, bør vi ha som mål å sikre at alle elever har hatt mulighet til å lære og lykkes i dette området.
Elever med stort læringspotensial kan kartlegges ved hjelp av et knippe kriterier. Den spesifikke fremgangsmåten vil variere i henhold til fagområdet, men vil inneholde elementer av følgende framgangsmåter:
- Anbefaling fra lærere
- Vurderingsresultater, både underveis- og sluttvurderinger
- Anbefaling fra venner
- Anbefaling fra foreldre
- Selvnominering
- Anbefaling fra en tidligere lærer og/eller tidligere skole
- Referanser fra PPT
Ulike sjekklister som lærere kan bruke for å observere og identifisere disse elevene i klasserommet, finner dere på siden Kjennetegn og kartlegging av elever med stort læringspotensial i naturfag.
Noen påminnelser som kan være nyttig å diskutere med lærerne
- Alle på vår skole har et ansvar for å akseptere og anerkjenne elevenes evner
- Unødvendig repetisjon av skolearbeid er demotiverende, som medfører at de demotiverte elevene ikke alltid får utviklet sitt potensial
- Noen ganger kan det være noe press fra medelever for å “underprestere”
Legg til rette for dybdelæring og mer komplekse læringsmuligheter
- Muligheter for utvidelse, dybdelæring og berikelse bør bygges inn i alle arbeidsplaner. Hvert hovedområde i læreplanen skal ha en referanse til elever med stort læringspotensial. Planen bør ha beskrivelse av prosedyre for utvelgelse av elever og hva strategien går ut på.
- Mulige tilbud til elever med stort læringspotensial, finner du på siden Tilbud til elever med stort læringspotensial
Eksempler på spesifikke mål for skolen:
- opprettholde et skolemiljø hvor det er akseptabelt å ha både lavt og stort potensial
- oppfordre alle elevene til å være selvstendige elever
- gjenkjenne prestasjoner (nivå for prestasjon)
- tilby et bredt spekter av faglige aktiviteter
- gi elevene arbeid på et passende nivå
- gi muligheter for alle elever til å jobbe sammen med likesinnede jevnaldrende
Eksempler på mål som læreren ønsker å realisere:
- Være bevisst på klasseromdifferensiering (både pedagogisk og av og til organisatorisk-midlertidige grupperinger på prosjekt arbeid men også muligheter for forsering)
- Ha høye forventninger til elevene
- Lage oppgaver som tar hensyn til elevenes eksisterende kunnskap, ferdigheter og forståelse
- Planlegge berikelsesmuligheter/avanserte læringsmuligheter eller åpne oppgaver
- Bruke utforskende læring i undervisningen
Nyttige bøker i skolebiblioteket:
- samling av bøker, masteroppgaver, artikler, Udirs nettsider, nettsider fra nasjonale sentrene