Hopp til hovedinnhold

Naturfag 3/06:
Digital kompetanse og naturfag

Hovedtema: Digital kompetanse og naturfag

Å kunne bruke digitale verktøy er en av fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i naturfag. Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene i læreplanen for naturfag der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I tillegg til at digitale ferdigheter er integrert i kompetansemålene er de beskrevet i et eget avsnitt i læreplanen.

Hvorfor har vi ikke kalt dette nummeret for Digitale ferdigheter i naturfag eller Ferdigheter i bruk av digitale verktøy? Når vi leser beskrivelsen av digitale ferdigheter i læreplanen blant annet i faget naturfag, ser vi fort at beskrivelsen går langt ut over det som mange av oss oppfatter som ferdigheter. Kompetansebegrepet favner videre, slik vi også finner i utredningen Digital skole hver dag: ”… ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.”

Innhold:

  • Portrettet: Doris Jorde
  • Digital kompetanse i naturfag - en veiledning
  • Bruk av digitale bilder
  • Ta bilder av en plante over tid
  • Åpent forsøk - Valg av drikkebeger
  • Datalogging og ny teknologi i naturfag
  • Måling av døgnvariasjoner med Økolog
  • Simuleringer og animasjoner i naturfag
  • Digitale ferdigheter i naturfagene
  • Molekult
  • Sarepta - Alle veier fører til Rom(met)
  • “Nordlys” Nytt program på viten.no
  • Regnmakerne - et undervisningsopplegg
  • Forskerdiplom: Isslott
  • Forskerdiplom: Iskremfabrikk
  • Forskerdiplom: Isbit i vann
  • Forskerdiplom: Skjelett-sprellemann
  • Å lage nakne egg
  • “Naturfag i praksis” - filmer for kompetanseutvikling
  • Naturfagambassadører
  • Forskning på timeplanen
  • Naturfag på fritiden - Sommerskole

Du finner alle artiklene i pdf-versjonen.

Naturfag 3/06:
Digital kompetanse og naturfag

Utgiver: Naturfagsenteret
Språk: Bokmål
Utgivelsesår: 2006
Omfang: 70
Naturfag 3/06