Hopp til hovedinnhold

Naturfag 3/08:
Argumentasjon

Hovedtema: Argumentasjon

Dette nummeret av Naturfag er viet argumentasjon i naturfaglig sammenheng. Undersøkelser har vist at norske elever er rimelig gode til å gjengi fakta, men ikke så gode når det gjelder å argumentere for standpunkter og bruke naturfaglig kunnskap i argumentasjoner.

Innhold

  • Portrettet: Stein Dankert Kolstø
  • Hvorfor argumentasjon i naturfag?
  • Hvordan tilrettelegge for argumentasjon i undervisningen?
  • Skriving av eksperimentrapporter som opplæring i argumentering
  • Argumentasjon i grubletegninger
  • Aktiviteter som fremmer diskusjon og argumentasjon i små grupper
  • Rollespill og argumentasjon
  • Rollespillsdebatter og vitenprogrammer
  • Hvordan kan læreren håndtere debatter?
  • Diskusjoner i naturfag
  • Hvordan kan vi argumentere for et standbunkt?
  • Gi din stemme for naturfaget i skolen – en retorisk hyllest til naturfaglig opplysning
  • Informasjonssøk og kildevurdering
  • Netvibes på 1-2-3
  • Diigo på 1-2-3
  • Argumentasjon og vurdering på ungdomstrinnet
  • Ta ballen, ikke mannen!
  • Å argumentere for egen sikkerhet
  • Vitenskapsteori - noe for skolens naturfag?
  • 10,8 millioner til geofag i skolen
  • Ny versjon av viten.no
  • Olje - nytt program på viten.no
  • Regnmakerskolen med Energikamp i skolegården
  • Levende læring
  • Framtidsskipet Gaia i Sandefjord
  • Astrovake - en naturfagnatt!
  • Sustain.no - internasjonalt skolesamarbeid og CO2 på skoleveien
  • Fysikken i fokus - Skolepakke
  • Norge: En skred-nasjon med forbedringsmuligheter

Du finner alle artiklene i pdf-versjonen.

Naturfag 3/08:
Argumentasjon

Utgiver: Naturfagsenteret
Språk: Bokmål
Utgivelsesår: 2008
Omfang: 90
Naturfag 3/08