naturfagsenteret.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss:
Deep Learning – from vision to classroom
Om prosjektet
Deep Learning er et forsknings- og utviklingsprosjekt om læring og undervisning i naturfag på barnetrinnet. Vi forsker på elever og lærere som tar i bruk undervisningsopplegg som er utviklet for å fremme dybdelæring. Sentrale stikkord er utforskende arbeid, grunnleggende ferdigheter, underveisvurdering og bevissthet om egen læring (metakognisjon).
Mål
Hovedmålet er å skaffe kunnskap om elevens læring og hvordan lærere støtter elevene i læringsprosessen når det aktivt legges til rette for dybdelæring.
Delspørsmål
Om lærernes undervisning:
- Hvordan støtte elevenes læring av naturfaglige begreper?
- Hvordan fremme elevenes bevissthet om egen læring?
Om elevenes læring:
- Hvordan reflekterer elevene over undervisning som legger til rette for dybdelæring?
- Hvordan er elevenes bevissthet om egen læring?
Metoder
Deep Learning er en videostudie som dokumenterer undervisning og læring fra fire kameravinkler: Ett kamera følger læreren, ett kamera gir oversiktsbilde over klasserommet, mens to elever bruker hodekamera som følger aktiviteten i deres grupper og gir innblikk i undervisning og læring fra elevenes perspektiv. I tillegg gjennomfører vi semistrukturerte intervjuer med lærere og elever for utfyllende informasjon.
Varighet
2016–2023