Hopp til hovedinnhold
Nyhet

Eventyrere på skaperoppdrag i Eidsvoll

– I går kom vi oss ned bakken ved å lage bil, var det gøy? spør Steinar, realfagsansvarlig ved Ås skole. – Jaaa, roper elevene. Skaperskolen er på besøk i Eidsvoll for å prøve ut et undervisningsopplegg på barnetrinnet. 40 førsteklassinger er samlet i mediateket, de sitter som tente lys og midt i rommet står et basseng fylt med vann. 

De neste dagene er elevene eventyrere og de har fått i oppgave å hjelpe Eine og Andri med å redde verden. Det er flere oppdrag som må løses, og en kode må knekkes før de kan finne nøkkelen som gjør at verden går tilbake til sin opprinnelige form.

  Dette er en av farkostene elevene bygget for å få Eine og Andri ned bakken. Dette er en av farkostene elevene bygget for å få Eine og Andri ned bakken.

Steinar trykker på storskjermen og stemmen på høyttaleren forteller om neste oppdrag. Eventyrerne har møtt enda en hindring, denne gangen er det et vann de skal over. – Hvordan skal Eine og Andri komme seg over vannet? spør Steinar. Elevene rekker ivrig opp hendene. – De kan lage fly og fly over, sier en elev. – Jeg ville laget en bro, sier en lyshåret gutt. – Man må jo helt klart lage en båt, sier jenta på første rad.

Det kommer veldig mange gode forslag og elevene får i oppgave å studere materialene som Eine og Andri har funnet. Førsteklassingene går i rekke fra mediateket og bort til et langbord, hvor materialene ligger klare til bruk. Steinar sier at de foreløpig ikke må ta på noe, men kun se, og elevene lytter. I grupper på tre stykker diskuterer de hvordan oppdraget skal løses. Flertallet kommer fort frem til at det er båt de skal lage, fordi på bordet lå det utklipte pappkartonger og utskjæringer i isopor.

– Men hva med alt det andre? Ei jente sier at de må ha strikk fordi det kan være sikkerhetsbelte, og pappkrusene kan være seter. Det er veldig viktig med sikkerhet sånn at Eine og Andri ikke faller av båten, spesielt om det blir storm. På bordet ved siden av tenker de at de skal bygge seilbåt fordi det lå papir på bordet, og kanskje båten til og med skal ha to seil. Vil den gå fortere da? Ballongene som ligger på bordet har fått en gruppe til å fundere på om båten kan fly om de fester på nok ballonger. Engasjementet er stort hos barna, og de viser både skaperglede og kreativitet når de jobber sammen. Lærer Anett sier det er morsomt å se hvor flinke problemløsere barna kan være dersom man våger å slippe dem mer løs.

Seil blir festet på isoporbåten. Får elevene båten til å gå over vannet? Seil blir festet på isoporbåten. Får elevene båten til å gå over vannet?

Etter ca. 20 minutter sier Steinar at det er viktig at elevene tenker på hvordan båten skal komme seg over vannet. Ikke alle elevene har tenkt på det ennå, noen har hatt mest fokus på hvordan båten skal se ut. Flertallet av gruppene setter i gang med å lage seil, men innerst i rommet sitter det en gutt som har kommet frem til at gruppa må lage propell. De bruker papp, teip og strikk til å montere propellen på båten. Underveis finner de ut at ikke alle materialer fungerer så godt som propell. Pappen de brukte gikk nemlig i oppløsning, derfor faller valget på melkekartong som egnet materiale. 

Endelig er det klart for uttesting, og alle må ta med båtene sine tilbake til mediateket der en og en gruppe får prøve båten sin i bassenget. Elevene må diskutere og får litt veiledning dersom båten ikke kom seg over vannet, sånn at de kan utvikle båten videre.

Nå er det gruppa med propellen sin tur, ivrige og engasjerte setter de i gang. Propellen snurrer og båten beveger seg, men den beveger seg feil vei. Det var rart. Dette må utforskes videre. Hvordan må propellen justeres for at båten skal gå riktig vei? Steinar leder elevene på riktig vei.

Marit, som har utført biloppdraget i 2. klasse, sier at Skaperskolen legger til rette for at elevene får prøve og feile, og at dette er god lærdom for elevene. I tillegg får de trening i å ha pågangsmot og utholdenhet når de jobber med praktisk arbeid. 

  Båten beveger seg feil vei og elevene må utforske hvorfor. Båten beveger seg feil vei og elevene må utforske hvorfor.

Det nærmer seg slutten av båtoppdraget, men eventyret er ikke ferdig helt ennå. Senere i dag skal de nemlig lage fallskjerm og i morgen skal de prøve seg på algoritmisk tenkning for å finne frem i en labyrint. Elevene er positive, og sier det har vært gøy å bygge båt og å samarbeide. De er enige om at aktiviteter som dette bør gjøres oftere.

Lyst til å kjøre opplegget i din klasse? Se På eventyr med Eine og Andri, 1.–4. trinnskaperskolen.no)