naturfagsenteret.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss:
Kompetanseheving i teknologi, programmering og skaperskolemetodikk
Eidsvoll kommune og Naturfagsenteret har inngått avtale om utvikling av kompetansehevingskurs i områdene programmering, teknologi og skaperskolemetodikk innen ordningen Desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp).
Naturfagsenteret tilbyr en kurspakke som går over fire kurssamlinger med varighet fra 11.30-15.30. Alle kurssamlingene har skaperskolemetodikk som utgangspunkt, med fokus på å knytte teknologisk kompetanse og programmering til skaperverksted i skolen. Relevant innhold skal belyses på tvers av naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Målgruppen er hele skolen og mellom kurssamlingene skal kursdeltakerne teste ut elementer med programmering fra skaperskolen i egen klasse. Gjennom at deltakerne bidrar med tilbakemeldinger og erfaringer fra egen utprøving, blir kurset et samarbeid med mål om gjensidig kompetanseutnyttelse.
Vi vil ta utgangspunkt i undervisningsopplegg fra Skaperskolen.
Samling 1:
2. september, klokken 11.30-15.30
Denne samlingen skal gi en grundig innføring i hvordan man starter medprogrammeringsundervisning. Fokuset gjennom hele samling 1 vil være på grunnstrukturer og ferdighetstrening i programmering.
Innhold:
- Hvorfor programmering i skolen
- Grunnstrukturer i programmering
- Hvordan trene ferdigheter som er viktige i programmering
- Eksempler på aktiviteter som underviser programmering uten datamaskiner
Samling 2
28. oktober, klokken 11.30-15.30
På denne samlingen skal vi introdusere skaperverksted i skolen, og vise hvordan arbeidsmåter og metodikk fra skaperskolen egner seg godt for tverrfaglig undervisning med bruk av programmering.
Innhold:
- Skaperverksted i fagfornyelsen.
- Planleggingsverktøy: hvordan planlegge en aktivitet og undervisning i et skaperverksted
- Gjennomføring av skapende aktiviteter
- Skaperskolen og programmering
Samling 3
09. desember, klokken 11.30-15.30
Denne samlingen skal vi se på planlegging og gjennomføring av et større og mer omfattende undervisningsopplegg, som tar i bruk programmering og skaperverksted. Vi vil også ha fokus på dokumentering av elevenes tenking i skapende prosesser.
Innhold:
- Hvordan kan man bruke planleggingsverktøyet for å sikre at elevene får rett mengde informasjon til rett tid.
- Hvordan sikre forkunnskaper og bruke støttestrukturer
- Prinsipper for dokumentering av tenking
- Teste ulike metoder for å dokumentere tenking
- Bruk av programmering og vinylkuttere
Samling 4:
17. februar, klokken 11.30-15.30
Denne samlingen handler om å være den kloke lederen i skaperverkstedet, og hvordan undervise programmering uten å nødvendigvis selv være ekspertene rommet.
Innhold:
- Prinsipper for den kloke lederen
- Hvordan bygge opp et kreativt klima
- Eksempler på aktiviteter som bygger et kreativ klima
- Elevbehov og lærerrollen i et skaperverksted
Mellomarbeid:
Kommer senere tilpasset lærernes behov og fremgang i kurset.
Samling 5:
31. mars, klokken 11.30-15.30
På denne samlingen skal deltakerne sitte i grupper fra samme trinn og utvikle sitt eget
undervisningsopplegg som følger prinsippene for et skaperverkstedsopplegg. De får kurset til å
planlegge under veiledning fra kursholdere, og må regne med å fortsette etter kurset for å få det ferdig.
Etterarbeid:
Gjennomføre det planlagte undervisningsopplegget
Vedlegg
- Aktivitet: sammenlign koder dokument
- Presentasjon samling 1 (Eidsvoll) dokument
- Aktivitet: hesteløp dokument
- Hvis kaos aktivitet dokument
- Presentasjon samling 2 (Eidsvoll) dokument
- Presentasjon samling 3 (Eidsvoll) dokument
- Cricut instruksjoner dokument
- Planlegge egen skaperverksted undervisning dokument